Időkép

Három egyesülés, amely átrajzolta a világ vetőmag iparának képét

Vissza

Garrett Stoerger, a Verdant Partner tagja szerint „E legújabb egyesülési és bekebelezési eseménysorozat volt az eddigi legszélesebb körű s legnagyobb hatású az agrár-ellátó ipar területén”. Amíg a Bayer és a BASF továbbra is a nagy konglomerátum szemlélet mellet marad, a DowDupont tisztán mezőgazdasági ellátóvá akar válni, a ChemChina pedig elindult azon az úton, hogy a világ legnagyobb vegyi társasága legyen.

Garrett Stoeger a Verdant ügyvezetőjének meglátásai az elmúlt három évben lezajlott nagy vetőmag vállalati egysülésekről, amelyek átrajzolták a vetőmag-ipar képét

A vetőmagcégek egyesüléseinek Nagy Végjátéka

2018. július 21.
(Fordította: Szieberth Dénes)

A fordító szerény megjegyzése, Weöres Sándor soraival (gyerekvers?):

"Egy
hegy
megy.

Szembejön a másik hegy.

Ordítanak ordasok:
Össze ne morzsoljatok!

Én is hegy,
te is hegy,
nekünk ugyan egyremegy."

Garrett Stoerger, a Verdant Partner tagja szerint „E legújabb egyesülési és bekebelezési eseménysorozat volt az eddigi legszélesebb körű s legnagyobb hatású az agrár-ellátó ipar területén”. Amíg a Bayer és a BASF továbbra is a nagy konglomerátum szemlélet mellet marad, a DowDupont tisztán mezőgazdasági ellátóvá akar válni, a ChemChina pedig elindult azon az úton, hogy a világ legnagyobb vegyi társasága legyen.

A gazdálkodók legfőbb gondja, hogy hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal, amelyek elé a vetőmagválasztás lehetőségei és kihívásai állítják őket. Ugyan mindegyik integráció a folyamat különböző fázisában van, azért alább olvashatunk arról, mindez mit jelenthet a gazdáknak.

Jóllehet a Syngenta tulajdonosa most már a ChemChina, az üzletmenet a szokásos lesz, a gazdák nem sokat fognak érezni a változásokból. Minthogy nem sokat változtattak, a társaságnak nem kell foglalkozni tipikus integrációs kihívásokkal, mint néhány versenytársnak. Egyszerűen csak tulajdonosváltás történt az egyik napon és minden tevékenység haladt tovább a maga útján viszont több dollárral a befektetések és kutatások céljára.

„Befektetési fázisban vagyunk, beleértve a vetőmagot, a technológiát és a fajtákat, stb.” magyarázza David Hollinrake, a Syngenta Seeds elnöke. „Megduplázódunk, hogy gyorsítsuk az innovációt és több új termékkel jelenjünk meg a piacon, hogy gyorsabban adhassunk több és jobb lehetőséget a gazdáknak. Két évvel szeretnénk csökkenteni a kukorica hibridek kifejlesztéshez szükséges időt és évente 19-ről 30-ra emeljük a kibocsátott hibridek számát.
A Corteva Agriscience, korábban Dow és DuPont 2017 augusztus 31-én jött létre, mintegy 131 milliárd dolláros értékben. A társaságoknak az egyesülési szabályok miatt el kellett adniuk termékeket, mint pl. a DuPont növényvédelmi portfólióját az FMC-nek.

„Az együttes tevékenységünk a Covertában azt jelenti, hogy több csatornán gyorsabban és több terméket tudunk a piacra vinni, mintha különálló cégekként tennénk ugyanezt”, Mondja Judd O’Connor, a Corteva Észak-Amerikai alelnöke.

A legnagyobb változás, amit a farmerek érzékelni fognak, a vetőmag márkák összevonása. A Curry, a Doebler’s, a Pfister és a Prairie Brand beépülnek a megmaradó márkanevekbe, ez év végére.

A Bayer 2018 június 7-én jelentette be a Monsanto sikeres akvizícióját. A bírósági döntés szerint a két társaságnak egymástól elkülönülve kell működni mindaddig, amíg a BASF be nem fejezi a szükséges leválasztásokat.

„Mindig is abban hittünk, hogy a Bayer és a Monsanto együtt nagyobb inoovációs és tartós lehetőséget jelent az általunk kiszolgált gazdáknak.” Mondta Darren Wallis, a Bayer Észak-Amerikai kommunikációért felelős alelnöke. Ez nem változott.

Mihelyt az idén nyárra a leválasztások megtörténnek, a Monsanto név visszavonul, de a márkanevek, mint a DeKalb, a Channel és a Stone megmaradnak.
„A globális nagy hat pillér négyre csökken, jelezve, hogy a költséghatékonyság iránti igény megnövekedett,” teszi hozzá Stroeger. „A legtöbb gazdákat célzó márka érintetlen marad, csupán a tulajdonos változik, így a rövidtávú hatások korlátozottak lesznek.

„Azért az üzleti és gazdasági „hármasszabály” azt jósolja, hogy egy nagy tranzakció még a levegőben lóg.”

A kis cégek lehetőségei

Amikor a nagy társaságok egyesülnek, a farmerek aggódni kezdenek, hogy kevesebb választási lehetőségük lesz a piacon. Ám nem mindig ez a helyzet, mondja Amy O’Shea, az FMC Észak-Amerikai alelnöke és üzleti igazgatója.

Amkor egy olyan cég, mint az FMC átvesz leadott termékeket más cégektől, ez a gazdák lehetőségeit növeli ahelyett, hogy adott termékeket kivonnának a kereskedelemből, teszi hozzá. Ez segít egyensúlyban maradni és növeli a jelenlétünket a világban.

Az elmúlt évben az FMC felvásárolta a DuPont növényvédelmi termékeinek nagy részét. Ez azt is jelentette, hogy az FMC világszerte 13 kutató és fejlesztő állomás helyett 23-on dolgozik és bővítette dolgozói és kutató kapacitásait.

A cikk eredetileg a Farm Journalban jeent meg, 2018. július 21-én

(A Magyar Kukorica Klub, Zubek Lajos alapító tagunk (Verdant partner) ajánlása révén rendszeresen megkapja a Verdant LLC. vetőmaiparral kapcsolatos hírlevelét, s ezáltal egy szélesebb körű rálátása van a világtrendekre.)

Vissza

Hozzászólások

Csak bejelentkezett felhasználók írhatnak hozzászólást!

  • Syngenta Kft
  • Mezőmag Agrárház Kft
  • Axial Kft
  • Euralis Vetőmag Kft
  • Jó Gazda Program®
  • DEKALB
  • Timac Agro
  • SGS Hungária Kft.
  • Yara Hungária Kft.
  • RAGT Vetőmag Kft.
  • Agro Napló
  • Dekalb